Daisypath Anniversary Tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 20 September 2011

Kemusykilan psl DNA Test..

Lepas buat DNA Test atau CVS minggu lepas, ada beberapa perkara yg mengganggu fikiran ni. Kalu ikutkan aku dah malas nk ulang alik di HUKM lg. Dan test tu akan menjadi BD yg terakhir utk aku. Tapi.... beberapa perkara mcm tak kene atau mereka ni tak selaras antara satu sama lain kot..

Masa aku masuk ICU sbb mis abortion, Doc P di ICU ckp CVS skang da tak perlu pakai janin. Kajian terbaru pada awal thn ni, DNA Test boleh pakai darah suami dan isteri. They are not sure about the cost since its been privated but it can be around RM400-500. Doc P guess lah.. So my appointment to discuss about the test was on 7 Sept.. Yeah tgk sebuk2 open house raya tu nk kene g spital plak..

7 Sept. 
i met Doc Ng.. wahh so lucky to get same doc thrice (sepanjang 2 thn di HUKM aku x pernah dpt jupe blk doc yg sama). Before that beselah kene 'tendang sana sini'.. Ikut appointment kene scan dulu, smpi bilik scan, doc in-charge kate x pyh. Naseb baik tak tunggu lama sgt sebelum aku decide utk bekfes dulu.

Jupe doc Ng ms aku bleeding on July. Aku dimasukkan wad utk D&C lps check up dgn Doc P di ICU tp dia as doc in-charge pulak x bg buat.. 'Let's put hope on this. If its meant to be, it will. If not, it will come down naturally'.. He said.

So jupe doc Ng, and he read all the reviews and back to the same answers 'kita tak tahu apa puncanya'.. Aku dah muak dgn semua jawapan tu. Jawapan yg aku dah tahu. 

Aku: So apa lg yang u boleh buat? 
Doc: Kalau puan dpt tahu mengandung, terus cepat2 dtg sini kita akan bg herparin terus. tak perlu tunggu heart filter nmpk.
Aku: Kenapa nk tunggu nek pregnancy? Kenapa my previous pregnancy, u x buat terus?
Doc: Masa ur 4th, u dtg sekali and july coz of bleeding.
DH: Yalah, we went to private since u said u cant do nothing. Bg Duphaston n vitamins saja.
Aku: Yup, we went to private la bcoz my 3rd & 4th pregnancy. U noe or not, as soon as i noe i pregnant i terus dtg sini tp u all tak buat apa2. Keep giving me the same medicine. Now u said wait my 5th to give herparin pulak. (Sedihnya aku Tuhan jer yg tahu.. nak nangis sgt masa ni)
Doc: Ada org smpi 9 kali gugur. Smpi kita tahan di wad utk pantau. 
Aku: How about the DNA test? Doc P said we will hv some briefing abt it today.

Doc tu bleh senyum n start explain kat aku psl CVS tu apa. Tu pun kajian lama. Hm x phm soalan la pulak. Takkan nk suh aku risikokan 5th baby to do the test. Bengong. Bila aku explain apa yg Doc P ckp and insist nk buat, baru dia p checking dgn Prof dia then set appointment aku pada 13 Sept. wohaa~~ Doc Ng ckp kos x tahu sbb darah akan dihantar ke Pusat Darah Negara. Sebelum gerak, Doc Ng sempat pesan 'Puan jgn anxiety sgt, jgn stress, sekarang sudah stress mcm mana mahu mengandung. Buat masa ni relax dulu ok. Smpi sudah boleh menerima.." Ayat Doc terhenti di situ.. Hm muka aku nmpk mcm aku x bleh terima kenyataan ker? Mmg la aku stress kalu dpt Doc ala2 sengal cam td tu.. 

11 Sept.
Doc Ng kol dia mintak butir2 ibubapa kami dan turutan adik beradik. Bila aku cakap belah suami aku x pasti sbb ada abg dan kakak yg telah meninggal dunia. Dia kata pembantu dia akan kol semula.

12 Sept.
Seorang Doc pelatih kol aku nama dia Doc S. Dia minta nama ibu ayah kami dan no ic. Aku terus tya dia kos berkenaan utk aku decide br aku decide nak buat atau tidak. Yelah buatnya harga sampai ribu riban mn nk cekau $$$ tambah2 musim raya ni. So, doc S maklumkan kos ni berharga RM100 jadi aku pn setuju tp dalam hati ada gak terdetik 'Eh, murahnya. Kalau aku gugle, mau dekat USD200' Tp itu kt UK lah..

13 Sept.
Lepas dpt GL, nurse mintak kami copkan borang test tu spt prosedur biasa nk buat BD (blood test). Lepas cop, kaunter terus minta aku g Makmal C 'xpayah byr sbb ada GL' kater die. Haih terpinga2 aku jap.

Odw balik dlm kete baru aku sorekan kemusyikilan aku pd DH.  Dia pun pelik gak. Kenapa murah sgt test ni? Entah2 test biasa jer yg dibuatnya.. Ms odw g kami masing2 bertelagah psl apa yg Dr. Ng terangkan pd kami minggu lepas pasal prosedur ni.

Apa2 pun kami bertawakallah jerlah.. Kalau masih belum temui puncanya, maka kami akan concentrate cara tradisonal dan perubatan Islam pulak..

1 comment: